Hej! Något som jag ofta ser cirkulera runt i olika forum och grupper på facebook är den ständiga frågan om hur du lyckas med ditt anslag. 
Jag tänkte rada upp ett gäng enkla knep som hjälper till när du bakar anslag. 

Anslag = tårtbottnen, inom branschen använder vi det ordet. 

  • Hitta ett recept som du tycker funkar bra. Många använder sig av "lika delar" mentoden vilket jag själv aldrig har testat. Mitt recept jag alltid använder som jag själv alltid tycker blir bra finns längst ner. 
  • Om du inte redan har en anslagsring så skriv upp det på din önskelista. Jag själv har köpt en ställbar anslagsring som jag är supernöd med, länk längst ner. 
  • Vispa ägg och socker LÄNGE OCH LUFTIGT.  Använd gärna en köksassistent istället för att stå med en elvisp, ( vilket jag inte alltid gör efter som jag är lat) även fast jag vet att det blir bäst resultat och går snabbare. Sikta och vänd ner dem torra ingredienserna för att behålla luften!! 
  • Smöra eller spraya inte formen, detta gör att kanterna på anslaget faller ihop och det blir inget bra. Skör hellre ut anslaget när det är färdigt. 
  • Ställ anslagsringen på en så jämn bakplåt som möjligt med papper. Eftersom att det är så mycket luft i smeten så rinner den inte ut, skrapa upp smeten mot kanterna på anslagsringen. Detta gör att anslaget reser sig rakt upp. 
  •  Vänd anslaget upp och ner direkt när det kommer ur ungen på ett nytt papper och plåt. Detta gör att det inte sjunker ihop och blir en gropp i mitten.  
  • När du skall dela anslaget är en tårtsåg toppen! Jag köpte min på bakers.se. Men har du ingen tårtsåg kan du lägga anslaget i frysen och dela det istället när det är halvfruset. 
Recept på anslag: 
4 ägg 
1 dl socker 
1 dl mjöl 
1 dl potatismjöl 
1 tsk bakpulver 
180°c ca 40 minuter. 
Öppna inte ugnen i onödan, det kan göra att hel anslaget faller ihop. 
(Funkar bra till 16-24 cm - dubbla för 25-30 cm)

Anslagsring: 

(null)

(null)

Lycka till med tårtbaket! 
Mvh Jessica 

2 kommentarer

Emelie

08 Dec 2017 10:37

Vart har du köpt tårtsågen? :D

Svar: Hej! Den är köpt på bakers.se 😍
mersocker.blogg.se

Birgitta Höglund

29 Nov 2020 21:03

Vad menas med skör i receptet ?

Kommentera

Publiceras ej