Hallå gänget! 
Jag har så himla mycket insperation & energi från mina tre veckor i Stockholm, både från min praktikplats på Fridas bakverk & mina fikaturer runt om i stan. Jag ser verkligen fram emot att få dela med mig utav mina ideér, hoppas att ni är lika peppade! 
 
Idag tänkte jag att jag skulle dela med mig utav ett recept på kokostoppar, med en liten tvist ifrån Fridas bakverk - jag har försökt efterlikna hennes recept. Du kokar alltså en kola istället för att bara röra ihop alla ingredienser. 

50 gram smör 
2 ägg 
2 dl socker 
1 dl sirap 
200 g kokos 

Blanda ihop smör, socker, sirap & koka upp till ca 121°c. Blanda ihop ägg & kokos, rör ner i kolan. Spritsa ut på plåt eller forma i handen ( var försiktigt för det är varmt! ).
Grädda i 15-20 minuter på 200°c, beroende på hur mycket färg du vill ha på dem. 

Du kan smaksätta dina kokostoppar med antingen citrus, saffran eller varför inte bryna smöret innan så blir det en nötig smak - doppa i choklad för att piffa till dem. Låt fantasin flöda! 
(null)

Lycka till! 
Mvh Jessica 
#hembakat, julbak,

Kommentera

Publiceras ej