Idag är det äntligen dags att baka av brödet! Jag brukar ställa fram brödet 2-3 timmar före gräddning så den får en lite extra skjuss jäsning & blir rumstempurerat. 
Såhär fint har det puffar till sig under natten & jäster över kanten!
 
När jag bakar av bröd använder jag mig av en hålplåt, som gör att värmen kommer in i brödet från båda hållen. Såklart går det bra med en vanlig plåt också. 
 
Jag vänder över degen på plåten försigtigt så att alla luft stannar kvar i brödet, för den vill vi ha så att det puffar upp sig ännu mer i ugnen. 
 
Nu är det dags att snitta brödet så låt fantasin flöda! Glöm inte att mjöla brödet innan du snittar, för vi vill inte ha mjöl i snittet! Va inte rädd om brödet sjunker ihop lite när du snittar, det löser sig i ugnen sen! 

Testa gärna lite olika, snitta djup, lite ytligt, försök komma på ditt signatur snitt - vilket jag verkligen inte har gjort än! 
Varför vi snittar brödet är för vi vill ha kontroll på vart luften kommer ut & brödet kan expandera så mycket det vill, annars kan det bli väldigt kompakt bröd. Det blir väldigt vackert & framförallt unikt också! Verkligen personligt!
 
Nu åker brödet in i ugnen på 260 gradet, samtidigt sprayar jag in lite vatten så att det bildas ånga & brödet får den här goda skorpan som vi vill ha. Sedan sänker jag temperaturen till 240 grader där det får gotta till sig i ca 50 minuter. 
Varför vi har så hög ingångstemp är för vi vill chocka brödet så den fina skorpan blir. Jag brukar även köra lite varmluft i början, ca tio minuter - jag tycker att det "växer sig i form" bra på det sättet. 
 
Efter ca 50 minuter tar jag ut brödet & kollar innetempen i mitten för att kolla att det är klart - innetempen skall vara 99 grader + . Är det inte klart kan du slänga in det i några minuter till & kolla av tills det är klart. Har brödet fått allt för mycket färg kan du sänka tempen & låta brödet bli klart, det tar lite längre tid men blir inte bränt mer. 
 
När brödet är klart får den vila på galler MINST 45 min - 1 timma, brödet bakas ännu & vi vill INTE släppa ut ångorna i brödet! Jag veet hur nyfiken man är på att dels smaka & se hur det blev innuti! Så ha tålamod!
 
Tyvärr kommer jag inte visa hur detta brödet blev innuti för att det är inte jag som skall ha det, men jag kan däremot dela med mig av ett bröd som jag bakade av förra veckan! 
 
 
Det var hela resan från deg till bröd & jag hoppas att du har fått några bra tips som du kan ha användning för! 
 
Nu börjar vi om igen! Lycka till! 

 
Mvh Jessica
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej