Har ni inte testat att göra brynt smörkola så måååste ni bara testa det till årets julbak! Det blir något utöver det vanliga, en god härlig nötigsmak 👌 här är mitt bästa recept:

50 gram smör 
285 gram grädde 
190 gram sirap 
240 gram socker 
5 gram vitvinsvinäger 
Några nypor salt 

Början med att bryna smöret, när smöret är klart ta åt sidan & tillsätt resterande ingredienser. Låt kolan koka tills den är mellan 125-127°c, rör om lite då & då. Det brukar ta någonstans mellan 15-25 minuter & du ser hur kolan ändrar färg. Häll upp i en form med bakplåtspapper & låt svalna i rumstempratur ( absolut inte i kylskåp, då börjar kola svettas & blir då kladdig!) jag ställde ut min kola på ballkongen ute i kylan, men håll koll på så den inte hinner bli allt för kall, då blir det svårt att skära upp den i bitar. 
Jag toppade min kola med flingsalt & snurrade varje kola för roligare form & utseende.  

(null)


Perfekt present att ge bort när du är hembjuden till någon eller varför inte som julklapp? Eller bara ge bort som en gåva till en bra vän, familjemedlem eller sambo! 

Ha det så kul med julbakandet!  
Mvh Jessica 

Kommentera

Publiceras ej